CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

03 January 2011

Hik hik hiks ;P

Google ni mmg friendly betul dgn blog(s) kan? Asal search je mesti dia listkan blog-blog dulu dan sekali search je trus jumpa info yang aku nak. Search "catatan kehamilan" terus terjumpa Cara Mengira Tarikh Jangkaan Bersalin.. jeng jeng jeng.. yela, kalo pegi check kat doktor, diorg selambe je leh bgtau kita due bila pe sume. Jadi.. secara tak sengaja pon aku terjumpa la formula cane nak kira sendiri.. tapi kiraan ni adalah untuk para ibu/ bakal ibu yg period dia tetap 28 hari setiap bulan dan hari subur dia hari ke-14. Ada byk cara yg aku baca tp aku tertarik dgn satu cara ni. Sbb tgk kalendar je. Aku malas nak kira2. Check this out

1. Pastikan hari pertama haid yang terakhir
2. Campurkan tujuh hari
3. Tolak tiga bulan
4. Campur setahun

Contohnya:

1. 1 Jun 2007 + tujuh hari = 8 Jun 2007
2. 8 Jun 2007 – tiga bulan = 8 Mac 2007
3. 8 Mac 2007 + setahun = 8 Mac 2008

Sekarang, pengiraan telah meramalkan kelahiran anak kita pada 8 Mac 2008

Kat mana aku dapat? Aku pon petik drp alkiram.net. Saje tambah pengetahuan. Byk lagi info dia, bolehla kita sama2 baca.

"Tuntutlah ilmu hingga ke negeri China"

1 comment:

cik daisy said...

eira dah berbadan 2 ker? ahakss.. pakai word org lama plaks.. hmm, nk lg senang, google je calculator utk kire. dpt lar anggaran :)