CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

12 July 2010

The Power of Neighbour

Di suatu petang yg bertarikh 8 Julai 2010 (Khamis), aku balik keje.. masuk umah jer aku terdengar "miaow..miaoww...". Dlm hati aku "sudah! mesti jadi lg ni." Aku ke dapur. Mtk housemate buka pintu belakang dan sah...anak kucing jatuh lagi dalam lubang saluran air umah. Aduuuhhh....gawat nih. Kata housemate, dari hari Rabu dah dgr bunyi kucing tu tp dia xtau. Housemate baru... sbb tu xtau. Dahla lubang tu dalam, gelap, sempit. Mcmana aku nak tolong lg ni. Sblm ni dah 4 kali jadi cani. Sbbnya lubang kat blkg tu xde penutup. Penutup dah dicuri, maklumla... besi. Jadi, letakla penutup sementara. Mmg sementara jela, lama2 reput & jatuh ke dlm & membuka ruang bahaya semula.

Hari berganti hari, nak mandi, buang air, basuh baju, nak tido, basuh pinggan, sume dgn rasa bersalah yg teramat sbb air tu mengalir ke lubang tmpt anak kucing tu jatuh. Bukan x cuba, tp dah tolong stakat yg mampu. Ikat dawai kat kayu panjang, masukkan dlm lubang tu dgn harapan anak kucing tersangkut kat dawai & bole tarik naik atas. Tapi xleh gak. Aku xmo jadi pembunuh. Uwaaaa...!!!

Tibe2, di mlm sabtu, aku terdengar ada bising2 kat belakang. Dalam hati aku berdoa supaya ada insan yg dgr jeritan anak kucing tu. Syukur Alhamdulillah, sangkaan aku tepat. Rupanya jiran aku dok potong jaring nak masukkan dlm lubang tu supaya anak kucing tu bole panjat naik. Memula dia xmo naik sbb takut. Pastu jiran bagi idea soh simbah air bagi mengalir dlm lubang tu dgn harapan anak kucing lari naik atas. Yola.. kucingkan takut air. Mmg sungguh anak kucing tu kelam kabut panjat jaring. Hahaha. Lawak, lawak gak tp simpati. Klu aku berada dlm situasi anak kucing tu, ape aku nak buat?? Menjerit mtk tlg, ketakutan, kesejukan, kelaparan. Rasanya mmg menunggu masa nak mati je klu xde org tolong. Yela, bila badan dah lemah lama2 hanyut ke longkang besar..



Ni la serba ringkas keadaan lubang kat belakang umah aku nih. Memula anak kucing ni main2 kat no. 1 lps tu tergolek jatuh ke dlm kat no. 2. Dalam lubang ni.. aku tak sanggup bayangkan keadaan anak kucing tu yg beberapa hari terperangkap dlm tu =(

Syukur Alhamdulillah, jiran aku selamatkan anak kucing tu. Pastu dia bagi lak jaring yg lebih utk tutup lubang bahaya tu. Selamatla.. aku pun tak jadi pembunuh kucing

4 comments:

suamihanyisterizuki said...

hohoho..

nape eira tak kol bomba...ahhahah

kucing sket bombaaa...ahah sinonim kot bomba ngn kucing ;)

P0cAhoNta$ said...

dah penah call tapi diorg tak layan kes2 mcm tu

daisy said...

misi menyelamat telah berjaya.
Yaaaayyy!!!

P0cAhoNta$ said...

alhamdulillah... dah bole mandi, basuh baju & wat segala keje2 yg berkaitan dgn air dgn tenang